Sista en-två nätterna innan färjan skulle ta oss tillbaka till Sverige hade vi tänkt spendera inte allt för långt från Kiel och gärna vid kusten. Vi kom ju från Wismar och var i början av resan i Sellin, men har i övrigt varit väldigt lite vid den tyska kusten. Efter en del undersökningar hittade vi till slut en ställplats vid Nord-Ostsee Kanal (NOK) eller Kielkanalen som den kallas utanför Tyskland.
Kielkanalen och ställplatsen
Vi hamnade alltså inte vid kusten, men vid kanalen som förbinder Nordsjön och Östersjön. Kielkanalen byggdes i slutet av 1800- talet som en genväg för de stora båtarna som skulle segla mellan Nordsjön och Östersjön. Båtarna sparar cirka 90 mils resväg på att åka genom kanalen. Kanalen är cirka 10 mil lång och har byggts ut i omgångar. Nu kan båtar upp till 40 meter höga, 32,5 meter breda och 9,5 meters djupgående segla här.
Längs Kielkanalen finns det många ställplatser som är anlagda för båtspaning. Vi siktade in oss på den nästan nyanlagda ställplatsen ”Wohnmobilhafen am Kanal Café” som ligger cirka en halvtimmes åktid från Kiel, vid staden Rendsburg. Den öppnade i september 2017 och den var mycket bra iordninggjort med uppmärkta platser, el till alla och ett fräscht servicehus. Den har plats för drygt 30 husbilar i tre våningar som alla har härlig utsikt till båtarna som passerar.
Närmsta granne med ställplatsen var Kanal Café som hade brötchenservice och måltider för alla tider på dygnet. Vi passade på att äta resans sista schnitzel där!
Från ställplatsen kunde vi även se Rendsburger Hochbrücke, en drygt 100 gammal järnvägsbro som är klassat som teknikminnesmärke i Tyskland. Under bron har det tidigare funnits en ”svävfärja”. Färjan hängde under bron och fraktade bilar och personer över kanalen. Den har varit ur funktion på grund av en krock i ett par år, men det arbetas på att få i gång den igen. Vid brofästet på andra sidan av Kielkanalen mot där vi bodde fanns ytterligare en ställplats med samma ägare som den vi bodde på. Här fanns också en restaurang och här kom det information över högtalare om alla båtar som passerade.
Längs den blå linjen i Rendsburg
I en broschyr vi hittade på ställplatsen såg vi att det finns en blå linje man kan följa genom Rendsburg för att besöka stadens sevärdheter. Vi bestämde oss för att ta cyklarna in till stan och sen följa linjen för att se oss omkring. Vi har inte sett detta upplägget i någon stad tidigare och tyckte det var ett kul sätt att göra sightseeing på egenhand.
För att komma till staden var vi först tvungna att ta oss till andra sidan kanalen. Det gjorde vi genom en gångtunnel som gick under kanalen. För att ta oss ner till gångtunneln fanns det hiss och rulltrappa att välja på. Det är oklart om den fortfarande är det, men rulltrappan har i alla fall en gång i tiden varit Europas längsta rulltrappa med en höjdskillnad på 55 meter.
Efter att vi kom upp från gångtunneln var det nån kilometer att cykla till de närmsta sevärdheterna längs den blå linjen. Vi hittade cykelparkering vid sevärdhet nummer 20 av runt 30 och och promenerade mot nummer ett. Det var både stora och små sevärdheter och i broschyren vi hade med oss kunde vi läsa lite om platserna. Staden är en gammal garnisonsstad och har många byggnader från 1600-talet.
Vi gillade både ställplatsen och Rendsburg och kommer gärna tillbaka för att se mera. Nu i efterhand har vi dessutom fått reda på att det finns ett whiskymuseum här, och det om något är ju en anledning att återkomma.
Oj vilken tjusig ställplats! 😉
Ja, det var nog den tjusigaste vi bott på. Ny och fräsch också!