Nu har vi bott tre månader i husbilen

Av | 5 juli, 2021

De två första månaderna med husbilsboende summerade jag i detta inlägget. Här kommer sammanfattningen av vad vi har gjort, var vi har varit, vad det har kostat och så vidare under juni månad. För er som är nya här, så hittar ni länkar till hur och varför vi bor i husbilen i inlägget om de första två månaderna. Kortfattat kan vi säga att jag efter nitton år på samma arbetsplats behövde en förändring och slutade mitt jobb i februari i år. Planen är att se över jobbsituationen igen under hösten och se hur jag gör vidare. Helt sysslolös är jag dock inte, då jag har bildat en enskild firma och jobbar lite med egna projekt samtidigt som vi bor och reser i husbilen.

Under de två första månaderna blev det mycket fram och tillbaka till hemmet för vaccin och andra avtal, och juni började hemma av samma anledning. Men efter att Pär fått sin andra spruta var det fem och en halv vecka tills det var dags för min andra. Nu hade vi dessutom inte så många platser som vi gärna ville checka av på listan, så vi såg fram emot att kunna resa i ett lugnare tempo. En grov plan fanns om att åka västerut för att hälsa på pappa i Värmland och sedan norrut, fast inte jättelångt norrut, längs inlandsvägen och sedan ut till kusten när det var dags att åka söderut igen. Med facit i hand kan vi säga att vi har följt planen hyfsat om man tycker att Haparanda inte är jättelångt norrut…

Här vid Kukkoloforsen vände vi söderut igen.

Var har vi varit och vad har vi gjort i juni?

Juni började där maj slutade; med vår lilla ”väntturné” längs Upplandskusten, där vi återbesökte några platser inte så långt hemifrån i tiden mellan min första och Pärs andra spruta. Sen blev det ett par dagar hemma där vi passade på att tvätta alla kläder, byta på sängarna i husbilen, städa lite extra, plocka ur lite överflödiga saker och så vidare. Sånt man har möjlighet att göra när man har tillgång till mera plats och prylar. Sen var det äntligen dags för en lite längre resa både i kilometer och tid. Första veckan följde vi planen. Klicka in på länken i förra meningen för att läsa hela berättelsen, här kommer kortversionen. Vi åkte västerut med övernattningar vid Hille Hembygdsgård utanför Gävle och i Rättviksbacken. Vi träffade släkt och vänner och vi fick uträttat en hel del ärenden de första dagarna. Sträckan hemifrån till Värmland har vi åkt regelbundet de sista femton åren. Tyvärr stannar vi alldeles för sällan och turistar och så blev det även denna gång. Delvis på grund av vädret.

Efter att ha hälsat på pappa på campingen i Sysslebäck drog vi norrut, till stor del på vägar som var nya för oss. Vi fick en härlig dag i solen vid Hälla Naturreservat innan det blev ett par dagar med växlande väder vid Kringelfjorden norr om Särna. Sen var det dags för vandring i Fulufjällets nationalpark som vi har bloggat om här och gjort en film om här. Efter vandringen blev det ett par dagar med regn på Särna camping innan det blev ytterligare en kort men brant vandring till Lill-Nipen i Städjan-Nipfjällets naturreservat. En liten mellanlandning på en favorit från förra året, Mosätts naturcamping, och sedan åkte vi till fjälls igen. Denna gång på Flatruet. Där blev det både övernattning och vandring.

Sveriges högst belägna allmänna väg. 975 m.

Sen siktade vi in oss på vattenfall runt Åre, men först blev det ett par nätter på ställplatsen i Arvesund. De tre vattenfallen Ristafallet, Handölsforsen och Tännforsen var inga problem att hinna med på en dag och vi övernattade på parkeringen vid Tännforsen. Jämtland och Härjedalen var ungefär så långt norrut vi tänkt oss, men när vi insåg hur långt vi kommet och hur mycket tid det fanns kvar, så var det bara att fortsätta. Vildmarksvägen blev ju en favorit förra året, så varför inte köra en favorit i repris? Det blev stopp på Gubbhögen, Hällingsåfallet, Stekenjokk, Fatmomakke, Saxnäs och Kolgårdens Camping.

När vi började känna oss klara med Vildmarksvägen närmade det sig Midsommar. Nu är inte vi några stora Midsommarfirare egentligen, men vi ville gärna ha lite bättre väder. Det bästa vädret såg ut att vara på gång längst norrut längs kusten, så vi beslutade oss för att åka till Haparanda. Det blev en mellanlandning på den fina nya ställplatsen i Lauker lite utanför Arvidsjaur innan vi parkerade vid Båtklubben Bothnia i Nikkala, som också kallas Haparanda Hamn. Der hade vi perfekt Midsommarväder, alltså soligt och fint, så där stannade vi och tog det lugnt ett par dagar. Innan vi åkte söderut igen ville vi gärna göra ett återbesök vid Kukkolaforsen där vi tältade för drygt tio år sedan. Detta fick bli nordligaste punkt på resan.

Första stopp på väg söderut blev Kamlunge Camping. Dagen efter blev en dag med veckohandling och andra ärenden i Luleå innan vi parkerade på ställplatsen i Rosvik. Vattenfall brukar ju bli lite tema för oss, så i stället för att fortsätta söderut längs kusten blev det en avstickare inåt landet för att besöka Mårdseleforsen där vi också övernattade. På vägen dit gjorde vi dessutom en spontan avstickare till kultur- och naturreservatet Gallejaur. Efter Mårdseleforsen fortsatte vi till Lycksele som vi fått en massa tips om. Vi nöjde oss med en runda på Gammplatsen innan vi åkte dit vi tänkt övernatta. Det var ingen trevlig plats, så vi fick tänka om. Tre-fyra mil på grusväg, och några mil till på bra vägar senare hamnade vi i Tavelsjö sista dagen i juni. Där var det så underbart att vi stannade tre nätter och vi fick testat våra elcyklar på en 2,6 mils runda runt sjön.

I Tavelsjö hade vi denna härliga vy från husbilen.

Blogginlägg kommer framöver om de flesta platser och upplevelser jag nämnt, so stay tuned!

Vad har det kostat?

Vi övernattade tre nätter hemma på tomten i början av månaden, det har blivit fem gratis fricampingnätter, sex nätter på fyra olika campingar och sexton nätter på elva olika ställplatser. Tre av ställplatserna har haft frivillig betalning och vi har då såklart swishat en liten slant. Genomsnittskostnaden för övernattning har landat på 117 kr och om vi tar med kostnad för el som vi betalat extra för (där detta varit valbart), tvätt av kläder och en gasolflaska som vi bytt under månaden, så hamnar dygnskostnaden på 149 kr. Vårt mål är att ligga under 150 kr, så det klarade vi denna månad också!

VI har tankat för cirka 5300 kr under juni och om vi räknar 16 kr/liter och att husbilen drar en liter per mil, så innebär det att vi har kört cirka 330 mil. Bättre koll än så har vi inte på hur långt vi kört. Som jag skrev förra månaden också, så har vi ingen budget för diesel, men detta är en konto som vi lätt kan påverka genom att ta det lugnare och köra kortare sträckor om vi skulle ha ett behov av det.

Nöjeskontot är i precis obefintligt då vi håller oss ute i naturen och försöker undvika platser där folk samlas. Vi gör i stort sett all mat själva, så matkontot är ungefär som det brukar vara hemma. Övriga kostnader vi har, har vi oavsett om vi åker husbil eller inte, så de är inte relevanta i sammanhangen.

Rödingklämma från Saxnäs with av view är en av få saker på nöjeskontot i juni.

Planer vidare!

Vi fortsätter vår resa söderut längs kusten och hem till min andra spruta som jag kommer få om en vecka. Vi räknar med några dagar hemmavid i samband med detta. Förutom att fixa de vanliga sysslorna så får vi se om jag får några biverkningar innan vi drar i väg igen. Jag har hört att många får lite förkylningssymptom och ont i kroppen efter andra sprutan. Sen drar vi i riktning Norge och så fort vaccinpasset finns tillgängligt korsar vi gränsen. Det kan ta någon vecka sägs det. I princip skulle vi kunna åka direkt då Uppsala är grönt nu, men då är det testning på gränsen och förregistrering som gäller. Vi väntar gärna ett par dagar för att göra gränspasseringen enklare! Det ska bli trevligt att se mamma, syster med familj, vänner och annan släkt igen. Ett och ett halvt år minst sen förra gången.

Sen är det så tråkigt att husbilen måste på verkstad i cirka tre veckor. Golvet/golvmattan har lossnat och vi har en stor bula innanför dörren. Detta är ett fel som tydligen är vanlig på ett par årsmodeller som har golvvärme. Bürstner rättar till detta utan kostnad, men det tar tyvärr lite tid. Vi har funderat fram och tillbaka på när det är bästa tiden för att fixa detta. Vi är ju inte så sugna på ett avbrott i vårt härliga husbilsliv, men har landat i att vi vill lämna in den mitt i augusti och just nu väntar vi på bekräftelse på detta. Jag berättar mera om detta i ett senare inlägg.

Våran stackars nöjesmaskin måste på sjukhus, jag tror saker att den, precis som vi heller skulle stå här!

Efter verkstadsbesöket hoppas vi att det kan bli en resa till vårt kära Tyskland. Det närmar sig två år sedan förra besöket och vi längtar. Just nu är det grönt ljus för att åka dit som turist, men vi får se hur det utvecklar sig och vilka restriktioner som finns i landet. I dagsläget så måste man i vissa regioner och kommuner ha ett test som inte är äldre än tre dagar för att till exempel kunna checka in på camping och ställplatser eller käka på restaurang. Med tanke på att det verkar variera från kommun till kommun så tycker inte vi det känns så lockande att åka dit och hålla koll på detta. Vi tycker inte heller det verkar så lockande att åka om det är stränga krav på ansiktsmask i olika situationer. Vi får hoppas vaccinpassen gör det enklare och framförallt att smittspridningen fortsätter neråt så att restriktionerna släpps och länderna öppnas upp. Går det som vi önskar och hoppas så räknar vi med att spendera september och oktober i Tyskland.

Följ oss!

Vi har alltid fotograferat mycket på våra resor och sen förra året filmar vi även en hel del. Nu på resan har vi äntligen haft tid att börja göra något med allt detta. Våra första filmer hittar ni på vårt Youtubekonto. De som finns så långt är från våra vandringar på Njupeskärsrundan och till toppen av Lill-Nipen. Snart kommer en om de tre häftiga vattenfallen i Åre och det kommer fortsätta fyllas på. Kolla gärna in och berätta vad du tycker, vi vill ju gärna utvecklas. Tryck gärna på prenumerera-knappen också, så missar du inga filmer framöver.

Alla platser vi besöker lägger vi till på en karta som ni hittar här eller i menyn här på hemsidan. Om ni klickar på en markering på kartan så får ni se en liten kommentar och/eller beskrivning om platsen som vi har skrivit samt om vi har bloggat om något från platsen så hittar ni en länk till det inlägget. Ofta finns även information om platsen från Google med. Om ni som vi längtar till eller planerar att åka till Tyskland, så finns även en karta med platserna vi besökte under vår fyra månader långa resa dit i 2018.

På Instagram, där jag också heter Reiselinda, kan du följa oss lite mera i realtid. Här på bloggen blir det ofta lite eftersläpning.

Sen finns vi även på Facebook. Där delar vi alla blogginlägg, Youtube-filmer samt lite foton och annat som kan vara av intresse.

6 svar på ”Nu har vi bott tre månader i husbilen

    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, vi bor i husbilen nu i sommar, så det blir en del resande. Trevligt att du hänger med på resan!

      Svara
  1. Marita Carlsson

    Hej!
    Trevligt att vara med på er resa. Vi är just nu i Boden och ska sakta åka hemåt nu som är Västergötland.
    Vi har haft våran husbil på verkstad också med samma problem som eran. Hade vi tur kunde det gå på en vecka men då maken skulle till USA och jobba behövde dom inte ha nån brådska. Vi hämtade den måndag före midsommar. Så nöjda med resultatet som HG:s i Mantorp har gjort.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Så bra att höra att det kan gå snabbare. Tre veckor var dock vad dom sa. Skönt att höra att ni är nöjda också! 😃👍🏼. Ta det lugnt på vägarna!

      Svara
  2. bmlarsreseblogg

    Så kul att läsa era sammanställningar. Vi gör ofta det på lite längre resor för att få ett hum om vart reskassan tagit vägen.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Trevligt att ni läser. Kul att hålla lite koll själv och trevligt om det kan vara till lite hjälpmåt andra samtidigt! 👍🏼

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.