Plötsligt var vi hemma.

Av | 28 augusti, 2024

Plötsligt för er som läser bloggen, men inte lika plötsligt för oss. Det har hunnit hända en hel del på de tre veckorna sen förra blogginlägget. Kombinationen av att hösten är tillbaka med mera jobb, att vi har förflyttat oss ganska många mil och dessutom både hunnit med en träff och varit rätt så sociala i övrigt, har gjort att det har varit rätt så fullt upp. Och det kommer det troligen vara nån vecka till innan vi har landat på riktigt hemmavid, men mera om det senare.

Vad har hänt sen senast?

Vi börjar som vanligt med vad som har hänt sen senast. Från Kilvamma Camping, där vi avslutade förra inlägget, åkte vi till Ångsta Camping. Ångsta Camping är en gullig naturcamping som vi besökt ett antal gånger. Den är egentligen inget märkvärdigt, men det är förmodligen det vi föll för den där första gången för cirka 20 år sedan. Den gången var vi där med ett litet tält, och sen dess har vi varit där med ett större tält och med båda husbilarna.

Campingen ligger precis vid 45:an, och har några stugor och lite olika ytor för husbilar, husvagnar, tält och vad man nu vill campa i. Servicehusen är gamla och enkla, men välstädade och allt man behöver finns där. Det enda som saknas av service är gråvattentömning, men för 140 kronor per natt utan ström klagar i alla fall inte vi.

Medan vi var på campingen fick vi finbesök av Kikko och David som kallar sig HjulleMandarin på YouTube. De har varit på några riktigt stora äventyr i sina folkvagnsbussar, och det var kul att träffas och prata både om resor och YouTubande.

Ett par kilometer från campingen ligger Locknekratern Meteoritcenter, och efter att några eldsjälar från lokalbefolkningen berättade om detta på ett av våra besök, så har vi tänkt att vi skulle göra ett besök. Men på grund av corona och att vi varit här utanför säsong, så har det inte blivit av. Nu däremot, så passade det fint. Det var ett gulligt litet museum som visade upp vad personalen kallade en häftig stensamling, vi fick se en film om meteoritnedslaget som skapat Locknesjön och det var även lite annat lärorikt att plocka med sig om geologi. Väl värt ett litet stopp.

Efter museumsbesöket siktade vi in oss på de fina lägerplatserna i Älvdalens kommun, lite norr om Särna. Även där har vi varit flera gånger, och ville göra ett återbesök. Det blev två arbetssamma dagar, då vädret inte riktigt spelade med. Det blev nån liten promenad, samt att vi putsade lite på solcellerna, men sitta ute var inte så trevligt. När det var dags att åka vidare var vädret lite bättre dock, så vi bestämde oss för att åka till Fjätfallen så Pär kunde utöva sin nya hobby, att fotografera vattenfall med ND-filter på kameran. Fjätfallen verkar vara ett trevligt utflyktsmål, men vi nöjde oss med att titta, filma och fotografera lite.

Vid det här laget, så hade vi siktat in oss på en liten träff nära Hofsnäs Herrgård, vi hade inte bråttom, så vi passade på att ta lagom etapper på vägen dit. I appen Park4Night hittade vi en plats som såg trevlig ut nära Äppelbo, och den levde verkligen upp till förväntningarna. Ännu en plats helt i vår smak. En enkel plats ute på landet, där vi endast hade ett par grannar de två nätterna vi spenderade där.

Vi fortsatte söderut och hamnade vi Asphyttans sluss vid Bergslagskanalen. Ännu en plats vi varit på tidigare. Egentligen mest en parkering vid slussen, men två platser på parkeringen är dedikerade ställplatser, och det finns även elstolpe för de som behöver. Ställplatsen må vara enkel, men det finns fina promenadstigar och även vattenfall, industri- och slusshistoria, badplats, och bänkar i trevliga miljöer runt omkring.

Innan träffen kände vi att vi ville ta in på en ställplats och få tömt och fyllt och fixat lite, och vi hade tur att knycka näst sista platsen i Lyrestad vid Göta Kanal. Trots att det var rätt så fullt, så var det lugnt och skönt och vi fick fixat och förberett oss inför ett par dagars fricamping på träffen. Ställplatsen hade all service till en rimlig peng, även fiske i kanalen ingick!

Så var det dags för träff med ett gäng som planerar att åka söderut i vinter. Vi var cirka 30 bilar och lite flera människor, samt ett gäng hundar. Vi kan väl bara säga att längtan efter att komma iväg igen inte blev mindre efter allt resesnack på träffen … Det var kul att träffa folk vi träffat tidigare, folk vi känner igen från sociala medier, folk som var helt nya för oss, och några YouTube-kändisar var det också där, bland annat Husbilsannika, Pia från Leva Livet Nu och Kerstin från Livet på Glid, som ni kanske har tittat på?

Efter träffen bestämde vi oss för att vi var nöjda med sommarresan och tog beslut om att dela upp ”hemresan” på två dagar. Det blev ett stopp på ställplatsen vid Tumbo Husvagnar på vägen. Den har plats för 20 ekipage, är gratis och har all service. Dock endast en asfaltparkering med vägar på två sidor och en parkering för anställda som närmsta granne. Vi är inte så känsliga för ljud, så för oss blev det helt perfekt!

Dagen efter körde vi de sista par timmarna hem, och kunde parkera på vår favoritplats i hemmahamnen. Några timmar senare svängde några vänner vi lärt känna i Portugal upp bakom oss, och vi fortsatte resesnacket med dem i ett par dagar. Vi vet att vi har mycket att fixa med innan vi kan åka söderut, men även detta höjde motivationen att få allt på plats för avresa så fort som möjligt!

Efter att ha landat lite hemmavid, och vinkat av våra vänner, så la vi planer för en rejäl ärendedag för att pricka av saker på listan. Det blev en mycket lyckad dag, med mycket åtgärdat. Vi lämnade grejer i förrådet, hämtade sommarens post, jag fotograferades för mitt nya körkort, beställde nya Reiselinda-tröjor, vi besökte en husbilsfirma för att diskutera lite fix vi vill göra med husbilen, och vi var på en liten shoppingrunda på Bauhaus och ett köpcenter. Ingen av oss gillar att shoppa, men i bland är det verkligen nödvändigt, och det var så skönt att vi hade en lista och kunde pricka av allt utom en sak.

Vad har vi på gång nu då? Ska vi på Elmia?

Vi får många frågor om vi ska på Elmia eller olika träffar, så vi passar på att säga att vi har ingen planer om det. Som vi skrev längre upp, så har vi många vi vill träffa och en hel del att pyssla med innan vi kan åka i väg på vår övervintringsresa. Några av de vi vill träffa finns i Värmland och Norge, och en hel del av sakerna kommer innebära att vi har datum och tider att förhålla oss till i hemkommunen.

Just nu jobbar vi med att få allt in i kalendern, så vi vet vad vi har att jobba med, och kan bestämma när vi kan åka till västerut för att hälsa på. På toppen av detta, så har jag ett jobb att sköta, och även om det är flexibelt, så tar det tid. Både på höst och vår när vi är hemmavid, så är det dessa grejer som har prioritet. Skulle det finnas en lucka eller nåt som inte kräver allt för lång resa, så kan det så klart hända att vi lite spontant dyker upp någonstans, men det är svårt för oss att planera in det i god tid och att faktiskt hitta tid med den typen av aktiviteter.

När det gäller vad som behöver fixas, så fixade vi faktiskt mycket redan i våras, innan vi drog i väg på sommarresan. Men vi har några läkarbesök kvar, vi behöver förnya recept på mediciner som vi vill hamstra innan vi åker söderut. Vi har lite saker vi vill fixa med husbilen, en del som vi kommer fixa själva, samt minst ett verkstadsbesök. Som alltid när vi är hemmavid, så passar vi på att beställa saker som vi planerat att köpa, både lite nya prylar och förbrukningssaker, samt dokument, bankkort och liknade som måste uppdateras på grund av utgångsdatum eller för att det krävs nytt för varje resa. Även om vi fått saker skickade både till norra Norge och till Skåne, så är det alltid enklare att beställa saker när vi finns nära vår postadress och vet att vi ska vara där ett tag.

Vi har redan varit till förrådet och lämnat saker, men vi brukar göra en storstädning av husbilen vår och höst, där vi tömmer alla skåp och lådor och sorterar bort sånt som inte används. Högen vi lämnar blir mindre och mindre för varje gång, men fortfarande hittar vi saker och speciellt kläder som vi inser att vi inte använder. När det närmar sig avresa blir det också en storhandling för att få med oss sånt som vi gärna vill ha med oss från Sverige av olika anledningar.

Vi försöker planera så vi kan fixa så mycket som möjligt när vi först är ute och rör på oss, och känner verkligen att det funkar bra, men det blir lite flängande hit och dit, och då vi även passar på att göra en avstickare för att tömma och fylla och även handla när vi är ute på vift, så går det oftast en god del timmar varje gång, och den stora skillnaden från när vi bodde i villa är att vi båda två behöver vara med på allt. Mycket gör vi tillsammans, och vi kan så klart vara extra effektiva om det skulle behövas, genom att den ena jobbar eller redigerar medan den andra är hos tandläkaren eller liknande, men det behövs inte så ofta.

Vi vill på inget sätt påstå att vi har ett stressigt liv, men det skiljer sig en del från villalivet, och i och med att vi gör en lång vinterresa och en kortare sommarresa, så blir det två perioder, vår och höst, då vi ska fixa allt det där som vi förut gjorde då och då i vardagen, plus fixa med det som krävs för att kunna åka en längre period utomlands på vintern. Det gör att vi blir lite låsta under dessa perioder, men vi tänker att det är ”smällen” vi får ta för att kunna leva detta fria liv.

När det är sagt, så vet vi inte än hur lång tid förberedelserna kommer att ta, och vi vet inte när vi kommer kunna åka iväg på årets resa. Vi siktar på andra halvan av oktober, och håller tummarna för att det inte blir november innan vi kommer i väg.

Häng med på resan!

Sen förra blogginlägget, så har vi publicerat tre filmer på vår YouTube-kanal. Vi hade verkligen en underbar dag i Stora Sjöfallets Nationalpark, och på vägen söderut blev det flera stopp, bland annat Mårdseleforsen, där det finns en helt underbar stig med broar och spänger runt i fallområdet. Och i nyaste filmen, så blir det ännu mera vattenfall vid Fjätfallen, men även flera fina, naturnära platser och lite problem med husbilen.

Vill du se mera i realtid vad vi pysslar med nu som vi är hemmavid, så delar vi en hel del som händelser på Instagram och Facebook, så passa på att följ oss där om du vill hänga med på det, vi heter Reiselinda på båda plattformarna. Då och då postar vi även annat som vi hoppas kan vara av intresse både på Facebook och Instagram.