Vår höstresa till Tyskland, rutten, kostnader med mera

Av | 29 september, 2019

Nu har det snart gått två veckor sen vi kom hem från årets höstresa till Tyskland. Jag har redan bloggat om de flesta upplevelserna, så här tänkte jag ta er med längs rutten och berätta om hur den kom till. Jag har även länkat till inläggen som skrivits från resan och jag berättar lite om våra kostnader, hur vi löste ett par problem som uppstod samt lite om hur vi tänker när vi är ute och reser.

Rutten i Tyskland

Rutten

Innan vi åkte hemifrån hade vi endast lösa planer om vår rutt. Vi hade bokat färja till och från Tyskland och lagt en plan för första stoppet. Sen är ju Berlin i princip är oundvikligt när vi reser till Tyskland. Vi skulle ”bara” vara borta i två och en halv vecka och ville inte åka för långa sträckor, så det var även klart att vi skulle hålla oss rätt långt norrut i Tyskland. I övrigt skulle vi planera eftersom.

I första inlägget från resan berättar jag om resan hemifrån Upplandskusten via ett stopp i Kumla till färjan i Göteborg. Sen lite shopping och tankning i Kiel dagen efter innan det inte blev som vi hade tänkt med första stoppet i Tyskland. Trots att det inte blev som det var tänkt, så blev det en trevlig första natt i Schachtholm vid Kielkanalen. Detta var andra året i följd som det blev ett stopp vid Kielkanalen och vi tror det är på väg att bli en tradition.

Ställplats och stora båtar vid Kielkanalen

Någonstans här bestämde vi oss för att vi ville besöka campingvaruhuset Obelink som ligger i Nederländerna, nära den tyska gränsen. Vi fortsatte därför söderut och gjorde nästa stopp redan i Brokdorf vid Elbe. Där fick vi en perfekt utgångspunkt för att ta färjan mellan Glückstadt och Wischhafen dagen efter. Där blev det en långpromenad och annars en lugn eftermiddag vid husbilen.

Vackert vid Elbe

Dagen efter började med en liten felkörning innan vi hittade färjan och kom oss över floden. Vi valde sedan bort motorvägar och körde i riktning Obelink som vi planerade att besöka dagen efter. Då det var helg och det skulle bli tidig kväll innan det var dags att parkera, letade vi reda på en lite större ställplats. Det kändes säkrare att det skulle finnas plats ledig då, och det gjorde det. Det slutade med att vi spenderade två nätter i Bad Bentheim. Vi kände för att ta det lite lugnt, och det fanns en fin slottsträdgård och en borg precis bredvid ställplatsen.

Fin slottsträdgård vid Burg Bentheim

Sen var det dags att åka mot Obelink som låg nån timme bort med husbilen. Egentligen hade vi inga stora behov som gjorde att vi behövde åka just dit. Vi ville mest bara se detta som ”alla” i husbilsvärlden pratar om med egna ögon! Det var verkligen stort och här hittar man allt man behöver och troligen en del man inte visste man behövde också. Vi hittade lite smågrejer och några förnödenheter och åkte nöjda vidare.

Efter Obelink ställde vi in siktet på Harz-området där vi hade ett par sevärdheter vi ville besöka. Det fanns även en plan om att få mitt behov av korsvirkeshus mättad för denna resa genom att göra ett besök i Goslar eller Wernigerode. På väg till Harz-området blev det en övernattning i Bad Meinberg. Där blev det en härlig kvällspromenad med geocaching.

Hösten hade kommit till Bad Meinberg

Sen var det dags för Harz där vi besökte Tysklands längsta hängbro och en stavkyrka. Det var en jättehärlig dag och tänkte avsluta med att ta in på samma ställplats i Wernigerode som vi bodde på förra året. När vi kom dit stod det redan 6-7 husbilar på parkeringen utanför och det visade sig vara fullt på ställplatsen. Vi kände inte för att stå där hoppas på att någon skulle åka, så vi siktade i stället in oss på Bad Harzburg. Där finns det en stor ställplats och vi parkerade på en av få lediga platser.

Vid en liten damm I Bad Harzburg.

Under kvällen i Bad Harzburg bestämde vi oss för att ignorera korsvirkesbehovet och i stället åka till Berlin. Det var torsdag och vi tänkte att det skulle vara lättare att få en ledig plats nån dag innan helgen samt att vi ville spendera helgen i vår favoritstad. När vi kom fram så visade det sig vara smart. Vi som ville stanna i tre nätter fick plats, men de som kom och ville stanna i en natt precis efter oss fick ingen plats. Äntligen lite flyt! Vi valde Wohnmobil Oase denna gång. Det blev tredje stället vi har övernattat med husbil i Berlin. Berlin var härligt som vanligt! Vi shoppade, åkte runt på sightseeing och åt ute ett par gånger.

Efter Berlin gjorde vi ett återbesök i Waren som vi även besökte under Strandkorgsutmaningen i våras. Där blev det lite korsvirkeskänningar och en trevlig promenad längs med sjön Müritz.

Äntligen like korsvirke!

Efter Waren åkte vi till Ivenack för att kolla på Ivenacker Eichen, några maffiga 1000 år gamla ekar som vi blev uppmärksamma på under besöket i Waren. I parken gjorde vi även en vandring bland trädtopparna.

Det var kyligt på nätterna under vår resa, så nu var det dags att leta reda på en möjlighet att fylla på gasolflaskan. Jag hittade en plats vid Greifswald som såg lovande ut, så då åkte vi dit. Gasolflaskan blev fylld och platsen finns nu med på min karta över ställen i Europa som man kan fylla gasolflaskor.

Nödvändiga ärenden även på semestern.

Vi åkte sen in till Greifswald till en ställplats som visade sig vara trång och bökig (åtminstone de platser vi såg) och ägaren hade kanske inte sin bästa dag, så vi beslutade att åka vidare. Det vill säga, vi åkte tillbaka till en ställplats vid en husbilsfirma någon kilometer ifrån där vi fyllde gasolen. Tur i oturen var det väl att vi stod just där när luckan på vår toakasett bestämde sig för att gå sönder. De var mycket trevliga och hjälpsamma på verkstaden och bytte ut den innan vi åkte vidare.

Nu var det bara två nätter kvar innan färjan från Sassnitz tillbaka till Sverige och vi bestämde oss efter tips från en läsare att åka till Putbus på Rügen. Där blev det trevliga promenader bland vita hus och rosor innan vi avslutade Tysklandsbesöket med en bättre middag med rökt fisk.

Fiskplattan för två åt vi här och den rekommenderar vi verkligen!

Tillbaka i Sverige på fredag kväll med två dagar att ta oss hem blev resten av resan mest en transportetapp. Vi hittade dock ytterligare en trevlig golfklubb, Romeleåsen, och gjorde ett återbesök vid Göta kanal i Borensberg. Där var vi även under vår sista husbilsresa förra året.

Det blev en härlig, varierad, innehållsrik resa och vi kom hem med lite extra energi och med en lite kortare höst framför oss. Vi prickade av några punkter från listan och fyllde på med några nya, så nu är det väl bara att börja längta till nästa Tysklandsresa!

Några siffror och tips

Hela rundan dörr till dörr blev 308 mil. Vår husbil drar cirka en liter diesel per mil. Lite mera på motorväg och lite mindre på landsvägar. Vi tankade till ett literpris på mellan 1,219 – 1,309 €, men vi såg både högre och lägre priser. De lägre som oftast längs lite mindre vägar och de högre längs Autobahn. Vi väljer ofta bort motorväg då vi tycker det är trevligare och mindre stress att åka på de lite mindre vägarna än att åka på Autobahn. Det är dock inte så att vi undviker Autobahn. Vi väljer det som passar oss bäst i stunden.

Vi bodde på tre ställplatser i Sverige och åtta ställplatser och en camping i Tyskland. De flesta ställplatserna var enkla ställplatser som kostade från 8 – 15 euro. El, vatten, tömning fanns som oftast så man fick betala extra. På några ställen fanns servicehus eller offentlig toalett i närheten. Det var dyrast i Berlin där vi betalade drygt 30 euro. Runt det priset har vi betalat på alla tre platser vi har stått vid Berlin.

Tänk på att ladda med kontanter och håll hårt i all mynt ni kommer över när ni åker husbil i Tyskland! Vår erfarenhet från runt 50 olika ställplatser och campingar i Tyskland är att de flesta vill ha kontanter. De flesta obemannade ställplatser betalas dessutom med mynt i en parkeringsautomat. Om inte det räcker, så betalas som oftast ström och vatten med 50 cent och/eller 1 euro myntar i stolpe. Även de andra guldmynten är bra att ha. Men det går framåt även i Tyskland och på denna resa kunde vi för första gång betala för en obemannat ställplats med vårt svenska Mastercard!

Vi åkte färja Göteborg – Kiel och Sassnitz – Trelleborg. Kielfärjan går över natten och vi brukar välja de lite dyrare hytterna. Då finns lounge med välkomstdrink med mera och frukost ingår. Denna gång blev det en skylight cabin. Färjan bokades så sent som tre veckor innan resan och vi fick inga rabatter, så totalt gick färjeresorna på 5725 kronor denna gång.

På vägen hem konstaterade vi att detta var första gång vi var i Tyskland i september! Det var lite kyligt på kvällar och nätter, men i övrig hade vi två härliga semesterveckor och kommer gärna tillbaka även under denna tiden på året!

10 svar på ”Vår höstresa till Tyskland, rutten, kostnader med mera

  1. bmlarsreseblogg

    Vilken bra sammanställning över er resa.
    Nu har vi vaknat hos Bengt i Örkelljunga och har bara en sista etapp hem innan det är dags att sammanfatta vår resa.
    Nu börjar vi inse att vi faktiskt varit borta ganska länge….

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Och vilka härliga upplevelser ni har haft! Räknar med att ni kan leva på denna resa ett tag! ???

      Svara
  2. Jennifer Sandström

    Vilken härlig rutt och tack för inspirationen! Jag har bara bilat i södra delen av Tyskland så skulle vilja göra en liknande resa! 🙂 Någon dag ska det bli av.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Tyskland är ett jättetrevligt land för husbil och roadtrip. Vi har åkt runt lite överallt och det finns så mycket fint att se!

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.